آشنایی با جنبه های جرم قتل

آشنایی با جنبه های جرم قتل

آشنایی با جنبه های جرم قتل و مجازات جرم قتل یک راهنمای کلی از جرم‌هایی که شامل مشمول قانون جرم قتل می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم. لازم به توضیح است با توجه به صورت مختلف جرم قتل از خدمات مشاوره ضامن راد برای تنظیم دادخواست یا وکالت استفاده کنید.

آشنایی با جنبه های جرم قتل

برای معنی قتل در دستور زبان معنی سلب حیاط آورده شده است. یعنی اگر فردی، فرد دیگر را به قتل برساند شامل مجازات جرم قتل خواهد بود. با توجه به اینکه جرم قتل در شرایط مختلف مانند دفاع از خود، غیر عمد یا عمدی صورت می‌پذیرد هر کدام دارای شرایط اعمال قانون مختلف می‌باشد.

جرم قتل شامل سه دسته می‌باشد :

  • قتل عمد
  • قتل شبه عمد
  • خطای محض
آشنایی با جنبه های جرم قتل

آشنایی با جنبه های جرم قتل

قتل عمد چیست؟

در صورتی که فردی با نقشه قبلی و سوء نیت بخواهد فردی را بکشد به آن قتل عمد می‌گویند. چرا با خواسته قاتل بوده و شامل جنبه جرم قتل عمد خواهد بود.

قتل عمد به چهار وجه مختلف تقسیم می‌شود :

  1. اگر فردی با انجام عمل کشتن بخواهد شخصی را به قتل برساند حتی اگر موفق نشود، عمل او به مانند جرم قتل است. اثبات این جرم به عهده محاکم قضایی است.
  2. اگر ناخواسته شخصی با هل دادن یا اتفاقی باعث کشته شدن فرد شود جرم او حتی ناخواسته است به عنوان جرم قتل محسوب می‌شود.
  3. اگر فردی شخصی را حتی اگر به قصد عمل آن را نداشته باشد باعث شود از نظر مشکل جسمی فرد سکته یا بمیرد در این صورت عمل او در حکم قتل عمد است.
  4. وقتی شخصی قصد دارد با کار گذاشتن بمبی در مکانی بدون اینکه فردی خاصی مد نظر باشد بخواهد عمل کند جرم او قتل عمد محسوب می‌شود.

با بررسی قانون ماده 290 قانون مجازات اسلامی آورده شده است :

جنایت در موارد زیر عمدی محسوب می شود:

  1. هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا فرد یا افرادی غیر معین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعاً موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود.
  2. هرگاه مرتکب، عمداً کاری انجام دهد که نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می‌گردد، هر چند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می‌شود.
  3. هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، نمی‌شود لکن در خصوص مجنیٌ علیه، به علت بیماری، ضعف، پیری یا هر وضعیت دیگر و یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می‌شود مشروط بر آنکه مرتکب به وضعیت نامتعارف مجنیٌ علیه یا وضعیت خاص مکانی یا زمانی آگاه و متوجه باشد.
  4. هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت واقع شده یا نظیر آن را داشته باشد، بدون آنکه فرد یا جمع معینی مقصود وی باشد، و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن، واقع شود، مانند اینکه در اماکن عمومی بمب گذاری کند.

 

تبصره 

تبصره ۱: در بند (۲) عدم آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات گردد و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی است مگر جنایت واقع شده فقط به علت حساسیت زیاد موضع آسیب، واقع شده باشد و حساسیت زیاد موضع آسیب نیز غالباً شناخته شده نباشد که در این صورت آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات شود و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی‌شود.

تبصره ۲: در بند (۳) باید آگاهی و توجه مرتکب به اینکه کار نوعاً نسبت به مجنیٌ علیه، موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن می‌شود ثابت گردد و درصورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی‌شود.”

 

قبول وکالت دعاوی کیفری

 

جنبه های جرم قتل برای مجازات قتل عمد :

مجازات قصاص نفس برای جرم قتل عمد در قانون مشخص شده است. قصاص نفس با خواسته اولیای دم یا ورثه آنها نسبت به قاتل اعمال می‌شود. اگر بخواهند گذشت کنند جرم اون به حبس 3 تا 10 سال تقلیل و مشمول پرداخت دیه می ‌شود.

تبصره :

زن و شوهر جزء اولیای دم محسوب نمی‌شود.

مطابق با ماده ٣٨١ قانون مجازات اسلامی:

مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص و در غیر اینصورت مطابق مواد دیگر قانون از حیث دیه و تعزیر عمل می‌گردد.


جنبه های جرم قتل

آشنایی با جنبه های جرم قتل

 

جنبه های جرم قتل – قتل شبه عمد

قتل شبه عمد یعنی اینکه قاتل عملی ناخواسته را مرتکب شود که باعث قتل شود. این جنبه قتل شامل سه بخش می‌شود :

 

  1. زمانی که قاتل قصد انجام عمل قتل دارد ولی به ناب دلیلی قصد کشتن او را نداشته باشد جز جنبه شبه قتل می‌باشد. تشخیص این نوع جرم به عهده دادگاه می‌باشد.
  2. زمانی که مرتکب نسبت به انجام موضوع جهل داشته باشد مانند آنکه او قصد انجام رفتاری را نسبت به یک شی یا حیوانی داشته باشد اما بعداً مشخص گردد که موضوع، یک انسان بوده نه شی یا حیوان. در اینصورت نیز قتل شبه عمد اتفاق افتاده است.
  3. زمانی که قاتل، مرتکبِ تقصیر می‌شود یعنی عمل و رفتار او ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی یا عدم مهارت بوده است.

 

برای مجازات قتل شبه عمد شامل ماده 291 قانون مجازات اسلامی می‌شود که آورده شده است :

  1. هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می‌گردد، نباشد.

  2. هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.

  3. هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد. در این مورد می‌توان به تخلفات رانندگی منجر به قتل اشاره کرد.”

 

خدمات اجاره سند (تودیع قرار وثیقه)

 

مجازات تعیین شده برای جرم قتل شبه عمد | جنبه های جرم قتل

به دلیل اینکه جرم آن شامل قصاص نیست مجرم باید باید دیه مقتول را بپردازد. اما مشخص کردن حبس متهم به عهده دادگاه است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *