استرداد ثمن معامله

استرداد ثمن معامله

استرداد ثمن معامله در معاملاتی انجام می‌شود که خریدار بخشی یا قسمتی از ثمن که همان پول است را پرداخت کرده و مقداری را تا اتمام معامله (انتقال سند) یا فسخ یا ابطال معامله نزد خود نگه می‌دارد، اطلاق می‌شود. استرداد ثمن در معاملات اموال منقول و غیر منقول مانند خودرو و ملک انجام می‌شود.

استرداد ثمن معامله

جهت استرداد ثمن معامله لازم است در صورتی که هر یک از طرفین نسبت به انجام تعهد کوتاهی و خلاف نفس قرارداد عمل کنند. طرفین خریدار یا فروشنده می‌توانند با ارسال اظهارنامه تقاضای استرداد ثمن مورد معامله در صورتی که در قرارداد ذکر شده باشد را بخواهد.

اگر با ارسال اظهارنامه امکان استرداد ثمن محقق نشد، طرفین می‌توانند با تنظیم دادخواست حقوقی از طریق مراجع قانونی به حق و حقوق خود برسند.

در بسیاری از موارد در بین افراد عموم خریدار را مستحق ارسال دادخواست ثمن می‌کنند در حالی که فروشنده هم می‌تواند در صورتی که خریدار از پرداخت مابقی ثمن ( ثمن تنظیم سند) برای تحویل مال خریداری شده خودداری کند، فروشنده علیه خریدار دعوی استرداد ثمن کند.

حتی می‌تواند در صورت کوتاهی خریدار از انجام مورد معامله،در صورتی که در قرارداد تاخیر تادیه (وجه التزام) درج شده باشد از خریدار طلب کند.

 

پیشنهاد برای مطالعه : صدور قرار تأمين خواسته در اموال غير منقول

شرایط صدور اجرایه

در صورتی که رای دادگاه مشروط بر استرداد ثمن بصورت قطعی شد خوانده می‌تواند از دادگاه اجرای احکام درخواست صدور اجرایه کند. پرونده به دایره اجرای احکام توسط دادگاه ارجاع می‌شود تا شورای اجرای احکام در ظرف ده روز نسبت به استرداد ثمن معامله به طرفین ابلاغ نماید.

با اعلام مال یا اموال متعهد می‌توان به ناحیه اجرایی نیز برای اجرای حکم اقدام کرد. تمام این شرایط بسته به سقف ثمن و مورد معامله فرق خواهد داشت.

موسسه حقوقی ضامن راد آماده ارایه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه تنظیم هر نوع دادخواست دریافت ثمن مورد معامله در اموال منقول و غیر منقول می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *